woensdag 19 juli 2017

Emigratie naar Griekenland. Procedures en volgorde voor het verkrijgen van belangrijke documenten


Nu bij ons alle papieren rompslomp achter de rug is, laat ik hier het stappenplan zien zoals dat voor ons had moeten zijn. Misschien een kleine hulp voor mensen die ook zoiets moeten doen. Met wel de kanttekening, dat het misschien op andere plaatsen net een beetje anders gaat. Het blijft tenslotte Griekenland 😁

Neem vanuit Nederland alle papieren mee die belangrijk zouden kunnen zijn:
- (kopie) uitreksel bevolkingsregister
- (kopie) trouwakte (als je zoals wij verschillende achternamen hebt)
- pasfoto's

Dan de volgorde van de uitdagingen voor ons:
  • belastingformulieren halen bij Tax-office.
  • accountant zoeken en vinden, die de formulieren invult, 2 gekleurde en 1 wit (voor KEP) formulier. Accountant zal ook alles invoeren in het belastingsysteem op computer.
  • (eventueel) KEP voor verifiëren handtekeningen.
  • Tax-office, papieren afgeven en wachten op papieren met taxnummers, accountant bellen en tax-nummers doorgeven (deze moet de nummers invoeren in het systeem), terug naar balie en wachten op het definitieve formulier.
  • accountant om het laatste formulier weer af te geven.
  • KEP voor aanvraag AMKA-nummer.
  • IKA (zorgverzekering), hiervoor heb je nodig:
    * AFM(belastingnummer)
    * AMKA nr,
    * formulier 121
    * foto
  • Yellow Card (belangrijk voor koop of invoeren auto) aanvragen bij politie,
    hiervoor heb je nodig:
    * paspoort
    * ziektenkostenverzekering
    * bewijs van de bank dat er inkomen is (kopie van bankoverschrijving is voldoende)
    * huur- of koopovereenkomst woning
Voor het regelen van telefoon/internet heb je ook paspoort en belastingnummer nodig.

Voor ons kwam er nog bij het invoeren van de auto in Griekenland:
  • Contact opnemen met douane-tussenpersoon in Patras, en afspraak maken, deze meneer zal regelen dat auto wordt ingevoerd en de auto bekeken op serienummer, km-stand toestand van de auto (ín Patras). Papieren worden dan opgestuurd naar Piraeus en na goedkeuring, weer naar de tussenpersoon. Hij berichtte ons dat de kosten bij elkaar 560 euro waren. We moesten dit storten op zijn bankrekening, na ontvangst zijn de douanepapieren opgestuurd naar ons.
  • KTEO administratie, hiervoor heb je nodig:
    * douanepapieren
    * paspoort
    * belastingnummer
Je krijgt een papier, waarmee je bij een bepaalde bank moet betalen.
Daarna word je doorgestuurd om de auto te laten keuren bij een KTEO keuringsstation. Met dat papier moet je dan weer terug naar de administratie.  Dan krijg je een papier voor de auto-belasting, die je bij het belastingkantoor moet afgeven en betalen. Dan terug naar KTEO om het kentekenbewijs en de Griekse nummerplaten op te halen, maar het kan zijn dat het 1 week duurt.

Ons heeft het uiteindelijk iets meer dan 2 maanden gekost om alles hier op Zakynthos (en in Patras) geregeld te krijgen. We hadden het zeker sneller kunnen doen als we hadden geweten in welke volgorde alles moest. Maar goed, achteraf is het altijd makkelijk praten.




Geen opmerkingen: