maandag 29 oktober 2018

Flinke aardbeving met naschokken op Zakynthos - update -

Gisteren, zondag, zijn we vanuit Nederland weer terug gevlogen naar ons eilandje. We waren best benieuwd of er schade zou zijn en hoe het in ons buurtje zou zijn. Gelukkig is er zo te zien helemaal geen schade, ook bij onze buren is het allemaal goed afgelopen. Wel zijn ze allemaal flink geschrokken en hebben toch een paar spannende dagen beleefd. Want er zijn meer dan 40 kleine en grote naschokken geweest gedurende de dagen na de beving van 6.8 op de schaal van Richter en zelfs vandaag waren er nog naschokken. De scholen zijn nog steeds dicht omdat men eerst zeker wil weten dat er geen schade is aan de gebouwen. Ook bleek bij de metingen achteraf dat ons eiland 3 cm naar het zuidwesten is verschoven.
Toen ik het nieuws zo volgde bedacht ik me dat ik bijna niets wist van de Richterschaal. Wel heb ik ooit eens gehoord dat de schaal niet een gewoon oplopende schaal is. Dus moest ik het op zoeken en ik vond deze beschrijving in het Cultureel Woordenboek:

De schaal van Richter wordt gebruikt om de kracht van aardbevingen aan te geven. De schaal loopt van 1 tot 12, maar aardbevingen boven de 9 zijn niet bekend. De schaal van Richter is een logaritmische schaal, d.w.z. dat elk punt op de schaal een factor 10 in energie vertegenwoordigt. 

Een beving met de kracht 4 is dus 10 x zo sterk als een beving met de kracht 3, maar een beving met de kracht 5 is 100 (10 x 10) keer zo sterk als die met de kracht 3, en één met de kracht 6 is 1000 (10 x 10 x 10) keer zo sterk als die met de kracht 3. Dat loopt dus stevig op.




Geen opmerkingen: