zondag 10 december 2017

Op stap met de Zakynthos wandelclub en de lichtjes branden in Katastari

Eerder deze week zagen we een post op FB van de Zakynthos wandelclub. Het is een groep mensen die het leuk vinden om stukje te wandelen, geen hele einden maar zo'n kilometer of 5. Ze wandelen vaak op zondag en vandaag zouden ze naar de grot en grotkapel gaan bij het historische klooster van Spiliotissa (16 eeuw) bij Orthonies. Dat klooster heeft die naam gekregen omdat er (volgens de legende) een icoon van de Heilige Maria zou zijn gevonden  in die grot. Wij zijn al vaker langs dat klooster gewandeld maar hebben de weg naar die grot nog nooit gevonden. Dus was het wel een leuk plan om nu met hen mee te gaan.

Om 12 uur verzamelen we bij het oude klooster. Er zijn zeker 15 mensen, voornamelijk Engelsen, maar ook een paar Nederlanders. Het klooster wordt geopend voor ons en we kunnen het nu ook eens binnen de muren bekijken. Als we uitgekeken zijn lopen we richting de oude molen, en in de berg achter de molen is de grot waar we naar op weg gaan.

Het is zeker geen makkelijke route. Het paadje is erg smal, je moet uitkijken waar je je voeten zet en soms is het heel erg stijl. Gelukkig heb ik aan Leo een steuntje en ook heb ik vandaag een wandelstok bij me. Maar op een paar stukken is het zo stijl dat ze er brandslangen als leuningen tussen de bomen hebben gehangen en daar maakt iedereen dankbaar gebruik van. Na de flinke afdaling komen we in het dal bij het laagste punt aan waar misschien wel eens water stroomt als het heel erg nat is. Nu is het gelukkig een droge bedding. En dan begint de beklimming van de helling op weg naar de grot, waar we een tijdje later aankomen. Er zijn twee grotten, de één is heel moeilijk te bereiken, dus wij laten dat graag voor de jonkies liggen. We kijken wel even in de grot waar de kapel is en waar een icoon hangt. Vast niet de icoon die er ooit is gevonden. Na een kwartiertje is iedereen uitgerust en vangen we de terugweg aan, die dus weer die steile paadjes kent en opnieuw zijn we blij met de brandslang houvast.

Al met al was het een leuke "wandeling" en we zijn zeker van plan om nog eens mee te gaan.

Gisteren waren we even bij Nikos en Soula (ouders van Yianna) op bezoek. Zij vertelden ons dat deze avond, zondagavond, om 18 uur de kerstlichtjes op de kerstboot op het plein naast de kerk in Katastari, zouden worden aangestoken. En daar wilden we natuurlijk wel bij zijn. Het was een gezellige drukte en even over 18 uur werden bij het aftellen van 5 naar 0, op 1 😀de lichtjes aangedaan. Daarna speelde de harmonie van Katastari nog een paar kerstnummers en het koor zong daarbij.

Over kerst en kerstverlichting vertel ik in de volgende blog meer.

Klooster van Spiliotissa

Op weg naar de molen en dan naar de grot

Zoeken naar het pad

De grotkapel

en de andere grot

Kerk van Katastari
De verlichte boot

Men wenst elkaar "Chronia polla", dat betekent "Vele jaren"