maandag 22 januari 2018

Kalkoen (vervolg)

Ik heb een mooi recept op internet gevonden om de kalkoen in de oven te braden. En daar ben ik vanmiddag mee begonnen. Ik wist dat het beest al van z'n poten was ontdaan, dat had Kostas verteld. Wat ik nog niet wist en waar ik achter kwam toen ik het uit de plastic tas haalde, was dat de kop er nog aan zat. Ik moest even slikken, maar heb het toch allemaal voor elkaar gekregen. Toen hij uit de oven kwam was hij wel wat te donker en nu weet ik dat in het recept stond 200 graden, maar ik heb een hete-lucht oven en die moet dus 10 graden lager staan. Wel weer een goede les. Maar het vlees smaakte prima en we hebben er nog wel een maaltje aan. Ik vind het klaarmaken wel een heel gedoe, nog niet echt mijn ding. Misschien gaat het met de kip al beter, maar die moet echt nog even wachten.

Hier het recept dat ik heb gevolgd:

·                    - 1 hele kalkoen - ontdooid, de hals en ingewanden verwijderd
·                    - 1 citroen, door de helft gesneden
·                    -  snufje zout en peper naar smaak
·                    - 1 kleine appel, geschild
·                    - 1 kleine ui, geschild
·                    - 1 kleine aardappel, geschild
·                    -  85 gram boter
·                     - 170 gram honing
·                     - 240 ml kippenbouillon

Bereidingswijze

Voorbereiding: 45min  ›  Bereiding: 2uur30min  ›  Klaar in:3uur15min 


  1. Dep de kalkoen van binnen en buiten droog met keukenpapier. Wrijf de gesneden citroenhelften over de huid van de kalkoen. Breng de binnen- en buitenkant op smaak met zout en peper. Doe de citroenhelften, appel, ui en aardappel in de holte van de kalkoen. Plaats in een nauwsluitende braadslee.
  2. Roer de boter en honing in een kleine steelpan op middellaag vuur tot de boter gesmolten is en het mengsel goed gemengd. Schep het honingmengsel over de kalkoen, bedek de gehele buitenkant van de kalkoen. Laat 30 minuten staan en bedruip meerdere malen met het honingmengsel.
  3. Verwarm de oven voor op 200 graden C.
  4. Bak de kalkoen in de voorverwarmde oven gedurende 30 minuten, bedruip twee of drie keer met het bakvet en het honingmengsel. Verlaag de temperatuur tot 175 graden C en bak nog eens 30 minuten, bedruip regelmatig. Indien nodig, voeg een kopje kippenbouillon toe om te voorkomen dat de sappen uitdrogen.
  5. Bedek de kalkoen met aluminiumfolie en laat in de oven zitten tot het vlees op het bot niet langer roze is, nog 1 1/2 tot 2 uur. Een vleesthermometer ingestoken in het dikste gedeelte van de dij, in de buurt van het bot, moet 82 graden C aangeven. Verwijder de folie gedurende de laatste 15 minuten en bedruip de kalkoen een laatste keer. Haal de kalkoen uit de oven, dek af met een dubbel vel aluminiumfolie en laat rusten op een warme plaats gedurende 15 minuten alvorens te snijden.

Geen opmerkingen: