Met toestemmingbriefje en paspoort zijn we ook weer verder gegaan met de zaken die nog steeds geregeld moesten worden. Na sinds half oktober te hebben gewacht op bericht van het belastingkantoor hier, hebben we vorige week weer aan onze accountant hier gevraagd om te bellen. Dit keer werd er positief op gereageerd en vertelden ze dat ze 'net' aan onze papieren bezig waren. Ja, ja... In ieder geval zijn ze de dag erna aangekomen. Er moesten toen nog een paar codes worden aangevraagd, om alles netjes uit te printen.
Nu konden we verder om een bankrekening aan te vragen, waarvan de Griekse belastingdienst zegt dat we die moeten hebben om in Griekenland belasting te kunnen betalen. We hadden al contact gehad met een mevrouw van Alphabank die ons toen precies vertelde wat we daarvoor nodig hadden en dat lijstje hadden we nu compleet. We hebben een afspraak gemaakt en daar konden we afgelopen woensdag terecht. We hebben er ruim een uur gezeten, maar toen hadden we toch echt een eigen Griekse bankrekening. Nu is het wachten nog op de bankpas en als die is geactiveerd kunnen we de boodschappen vanaf die rekening gaan betalen.
Vanaf belastingjaar 2019 (die we net hebben afgesloten) betalen we nu dus in Griekenland belasting en kunnen we het al betaalde bedrag in Nederland terug vragen. Maar daarvoor hebben we dan wel weer (door de Griekse belastingdienst) ingevulde formulieren nodig. We vragen onze accountant hier om raad. Omdat er een lockdown geldt in Griekenland, moeten we een afspraak maken bij het belastingkantoor in de stad. Ze waarschuwt al even: ze zitten daar niet om werk verlegen. 😕 Ik krijg twee telefoonnummers mee. Dat ga ik woensdagochtend doen. Ik bel het eerste nummer, krijg daar een ander nummer. Dat gebeurt nog 3 keer en dan heb ik de eerste meneer weer aan de telefoon. Hij begrijp absoluut niet wat ik eigenlijk wil. Na een tijdje vraagt hij of onze accountant hem kan terugbellen. Wij rijden naar haar toe omdat het aan de telefoon uitleggen lastig gaat. Zij belt en legt uit, dan worden de onze papieren naar het belastingkantoor gemaild. En dan moeten we wachten tot er weer antwoord komt. We gaan naar huis en wachten af. Vrijdagochtend krijgen we een belletje. Ze heeft papieren en we moeten ze ophalen. Daar gekomen blijken het andere papieren te zijn, die wij mee moeten nemen naar het kantoor van de KEP in Katastari. Daar moeten wij ze in hun bijzijn tekenen en komen er allerlei stempels en handtekeningen op. Dan weer terug naar de accountant, waar blijkt dat we deze papieren niet mogen mailen. Het belastingkantoor wil de originele papieren zien, we mogen ze afgeven bij de securityman die bij de voordeur staat. Dus rijden we naar de stad en geven het spul af. Onze accountant heeft begrepen dat de papieren zullen worden opgestuurd naar het ministerie van financiën en daarna krijgen we pas het formulier dat wij nodig hebben. Hoe ingewikkeld kunnen ze het maken. We wachten dus weer af tot er een telefoontje komt.
Begin januari heb ik een mailtje gestuurd naar onze oude buurtjes in Veenendaal, en gevraagd hoe het met hun ging. Dat is altijd wel moeilijk omdat we wisten dat onze buurman erg ziek was. We kregen een mailtje terug dat onze buurman was overleden half december. Dat is natuurlijk erg verdrietig. Ze hadden wel een rouwkaart naar ons gestuurd, maar dachten dat die niet was aangekomen. Gisteren kwam die kaart hier aan, 6 weken later...
We hebben inmiddels wel wat koudere dagen en nachten gehad, op Kefalonia heeft sneeuw gelegen, maar nu is de thermometer weer gestegen naar 16 graden, het zonnetje schijnt vandaag. Het ziet er goed uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten