donderdag 24 augustus 2023

Augustus heet en droog

Ja, augustus lijkt dit jaar heter dan andere jaren. Heel vaak komt de 40 graden heel dicht bij en soms is de temperatuur nog hoger. Droog is het wel vaak in deze maand, maar omdat het zo heet is droogt de grond nog sneller uit. Op Zakynthos hebben we gelukkig nog geen grote branden gehad dit seizoen, maar dat is anders in de rest van Griekenland. Veel plaatsen kampen met grote natuurbranden. In Noord-Oost Griekenland brandt de natuur heel erg. Daar zijn al veel slachtoffers gevallen. Eergisteren konden we de rook van die branden zelfs hier ruiken en zien, omdat de wind de rook vanuit het noorden helemaal naar Zakynthos bracht.

Het is druk op het eiland. We zien augustus altijd wel als een drukke maand samen met juli, maar dit jaar is augustus echt veel drukker. Het strand ligt echt vol en er staan heel veel auto's op de verschillende parkeerplaatsen.

Wij doen ons workout rondje als dat kan en 's avonds lopen we dan vaak nog naar één van de restaurantjes om daar te gaan eten. We komen dus wel aan de kilometers. maar we maken geen wandelingen aan de andere kant van het eiland, omdat het risico van natuurbranden daar heel groot is. Leo maakt wel langere wandelingen, hij vindt de hitte niet erg, dus hij gaat er wel alleen op uit. Maar ik vind het echt veel te warm om zo'n eind te lopen. Ik hou het bij de kleinere stukjes. Die langere wandelingen komen wel weer.

Ik ben druk met het plannen van de laatste stukjes van onze roadtrip richting Nederland. Dit keer gaan we naar Engeland en komen via Hoek van Holland terug. We kijken ernaar uit en we zijn weer te volgen op onze reisblog: https://leo-en-marlies.blogspot.com. Eind volgende week is het zover.

Vandaag is Dionysios dag, dus vanavond gaan we naar de stad om even te neuzen op de markt die er is bij de haven. Daarna gaan we lekker eten en kijken naar de processie die door de stad gaat met daarin de mummie van Agios Dionysios. Heel bijzonder.